tisdag 16 augusti 2011

Enzo har börjat dagis

Enzo har börjat på dagis, whoho!!!
Mammas stora, stora kille!!!
Igår så va det första dagen & Rickard har ju sagt att det blir han som tar det i & med att han är den pappalediga men på morgonen igår va jag också där. Vi lekte inne & ute & lärde känna allt & Enzo va toknöjd. Han hade ju absolut koll på oss men lekte med leksaker & fröknar utan problem. Sen drog jag hem för att duscha & allt inför min intervju innan jag hämtade dom igen. Enzo hade inte kunnat sova så det blev hem lite tidigare för dom som inte somnat så dom inte blev griniga & lessna där första dagen.
Sen på kvällen va han med farmor & jag & Rickard gick på föräldramöte. First one ever kändes stort men sen blev det kallabakil efter. Mötet i sig gick jätte bra men sen fråga vi lite på sidan av om ett papper vi fått & när vi kom hem grät jag. Och JA, jag vet, jaga inte upp dig men fan jag kan inte hjälpa det, blev så otroligt upprörd att INGET kunde gå våran väg just nu, helt otroligt!!
Dom har i Dalarnas komun börjat med en maxtaxa grej som innebär att beroende på hur du går betalar du, så långt är allt ''normalt'' och okej. MEN du får heller inte ha barnen på dagis när någon är hemma utan måste lämna in ett jobb schema från chefen & därefter får du gå.

Och intervjun jag va på innebär att jag får några kvällar & kanske (inte helt säkert än) börjar 16.00
Detta skulle innebära att jag dom dagarna inte får lämna honom försen 15.30 för 1tim innan pappa kan hämta. Fast jag jobbat heltid & vi betarlar fullt eller så så är det så det är.

Vilket skulle göra i slutändan att han antingen skulle gå på dagis 2dagar, ledig 5dagar, går 3dagar, ledig 7dagar eller att han går dom där jag skrev & sen 1tim dom andra istället för att va ledig.
Kan förstå vad dom menar med att föräldrarna inte ska springa hemma & barnen på dagis hela tiden men har man heltidsjobb ska man ju ha rätt till det anser jag. Och hur bra är det för barnet med dessa tider?? RUTINER?? no I don't think so... Va så otroligt besviken & lessen för min sons skull som bara vill gå & leka & speciellt mens barn fortfarande är kvar & inte kl 16 när alla gått hem.

Men efter massa om & med & prata & planering letade R upp numret till chefen & nästa morgon gick han upp tidigt för att ringa henne & när han kom till dagis va hon även där & kunde prata med honom.
Vi anser ju att han såklart behöver rutiner & stadga inte massa hoppande mellan all skit.
Om jag får jobbet ska vi sätta oss ner med mitt schema & göra upp ett schema för Enzo som kommer passa alla & så det blir som bäst för honom & det kommer göras undantag så det kommer säkert bli bra till slut men känner mig ändå uppgiven att jag flyttar hit & det ska kunna gå till såhär. Som papprerna sa får han ju gå mer på dagis om jag är arbetslös än om jag jobbade kväll (natt är en annan femma men heller inte det jag skulle göra) så då sa jag det rätt ut att då tar jag inte jobbet. Enzo är grymt mycket viktigare & han behöver inte att han aldrig får gå på dagis pga. mammas jobb.

Men nu ska jag FÖRSÖKA inte älta med innan vi vet nått vilket vi kanske kan redan innan denna vecka är slut, vi får väl se. Men kan lova jag är uppgiven & irreterad på Borlänge komun.

Idag hade det gått jätte bra på dagis & Enzo hade vart jätte snältt & haft kul & till & med sovit i vagnen med hjälp av pappa. Ska nog gå bra det här. Imorn ska Rickard tydligen testa gå iväg en 15-20min prom bara för att se hur han reagerar men vi tror inte att det blir några problem.

Annars planras bröllop för fullt här.
Vickis & Olle gifter sig om 11dagar & ju mer det närmar sig ju mer kaos. Massa planering, komplicerad bordsplacering på 80 pers, program ska tryckas men först gås igenom miljoner gång mm. Mycket mycket för samuel som är ''planerare'' & svärfar som är den som trycker, skriver mm. En heldel att göra med andra ord.

Nej nu ska jag lägga mig, har en hel del att tänka på med husen (båda), dagis, jobb (som ska ringa imorn förhoppningsvis och medela) & annat.
God natt på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar